آهنربايي با دماي ۲۰۰ درجه سلسيوس زير صفر كه گرانش را خنثي مي‌كند

آهنربايي با دماي ۲۰۰ درجه سلسيوس زير صفر كه گرانش را خنثي مي‌كند

 

 
 

 

شايد در نگاه اول افسون جادوگري به‌نظر برسد، اما آن‌چه مي‌بينيد، نمايشي بي‌نظير از آهنربايي است كه با نيتروژن مايع به‌شدت سرد شده و رفتارهاي عجيب كوانتومي از خود نشان مي‌دهد.
 

اين آزمايش كه در نمايشگاه جانبي كنفرانس سالانه انجمن علوم مريلند، ايالات متحده به نمايش درآمده، توسط دانشجويان گروه ابررسانايي دانشكده فيزيك و نجوم دانشگاه تل‌آويو طراحي شده و در آن، آهنربايي را مي‌بينيد كه دچار پديده «قفل‌شدگي كوانتومي» يا «به‌تله افتادن كوانتومي» شده است. اين پديده، نمايشي از اثر ميزنر است كه رفتار مغناطيسي عجيب ابررساناها را توصيف مي‌كند.
جسم سفيدي دودزايي كه مي‌بينيد، آهنربايي است كه با شناورشدن در نيتروژن مايع (كه در 63كلوين يخ مي‌زند و در 77 كلوين به جوش مي‌آيد) به دماي حدود 70كلوين / 203 درجه سانتي‌گراد زير صفر رسيده و براي آن‌كه زمان بيشتري در اين دما باقي بماند، با پوشش سفيد عايقي پوشيده شده است. آهنرباي فوق‌سرد وقتي در ميدان‌هاي مغناطيسي مختلف قرار مي‌گيرد، شناور در هوا باقي مي‌ماند و هيچ تغييري در وضعيت اوليه آن، چه ساكن باشد و چه در حال حركت، اتفاق نمي‌افتد. جالب اينجاست كه حتي با وارون كردن آهنربا نيز اتفاقي نمي‌افتد!
هرچند اين تعادل پايدار كه به قفل‌شدگي كوانتومي مشهور شده، مدت‌هاست شناخته شده و حتي به نمايش عمومي نيز درآمده بود، اما اين نخستين بار است كه تغيير زاويه آهنربا كه حتي با زاويه 45درجه تغييري در شرايط موجود ايجاد نمي‌كند، نشان داده مي‌شود.

منبع: خبرآنلاين




:: موضوعات مرتبط: فیزیک , ,
:: برچسب‌ها: آهنربا ,
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : هومن
تاریخ : جمعه 6 آبان 1390
مطالب مرتبط با این پست